NBBI-leden ontvangen altijd 10% korting
Training

Communicatie onder druk

Veel van de minima en (hoogstwaarschijnlijk ook op korte termijn) de middeninkomens hebben het momenteel financieel zwaar vanwege de inflatie en de hoge energieprijzen. Dit betekent dat het steeds lastiger wordt om het budget van jullie cliënten sluitend houden. De kans is groot dat er bij een aantal van je cliënten (opnieuw) schulden ontstaan. Dit is zowel voor de client als voor jou een lastig te accepteren situatie: “Je staat erbij en je kijkt er naar”, client was schuldenvrij en nu valt alles als een kaartenhuis in elkaar omdat er per maand € 400,- te weinig is i.v.m. bijvoorbeeld een hoge energie nota. 

Jij staat voor de lastige taak om je cliënten ondersteunen daar waar het kan en aan de andere kant aan de zijlijn toekijken hoe het financieel steeds slechter gaat met je cliënten. Invloed op de hoogte van de energieprijzen en de politiek heb je immers maar mondjesmaat. 

De vraag is: wat kan je in deze situaties wél betekenen? In onze training leer je dat er, ook in vrij uitzichtloze situaties, dingen zijn die je wel kunt doen. We besteden aandacht aan een aantal hoofdthema’s die van het grootste belang zijn bij de communicatie met cliënten die in een (financiële) crisissituatie verkeren:

  • Erkenning – iedereen wil gezien worden, ook als er geen oplossing voor handen is. Hoe doe je dat eigenlijk? 
  • (Open) vragen stellen 
  • Uit de box leren durven te denken samen met cliënt (tips en trucs om stookkosten te drukken) 
  • Omgaan met weerstand en machteloosheid – de-escalerend werken en agressie voorkomen
  • Grenzen

Tijdens de training schuift beroepsactrice Ilke Turpijn aan om alle soorten gedrag die horen bij machteloosheid, angst, stress etc. te laten zien en samen met de groep te onderzoeken hoe de communicatie per soort gedrag het beste gevoerd kan worden.

Schrijf je in voor

Communicatie onder druk

Deze module staat momenteel niet ingepland.