Mentorschap, curatele en beschermingsbewind overlappen elkaar en lopen soms door elkaar. Regelmatig worden bewindvoerders benaderd met de vraag om ook mentorschap of curatele uit te voeren. Waarom zou je dat wel of niet doen en wat zijn de verschillen? In deze module beantwoorden we de belangrijkste vragen met betrekking tot het uitvoeren van mentorschap en curatele. We behandelen hierbij praktijkvoorbeelden zoals onderstaande voorbeelden en daaruit voortkomende vragen:
Een 17-jarige jongere met een beperking denkt dat de wereld voor hem/haar open ligt als hij/zij 18 jaar wordt. Geen verplichte zorg meer en de wijde wereld in. “Heerlijk”, denkt de jongere in kwestie. Weg uit de zorginstelling. Ouders maken zich grote zorgen omdat al eerder is gebleken dat de reikwijdte van keuzes niet wordt overzien.
- Je wordt benaderd door de omgeving van deze jongere met de vraag of jij de curator wil worden.
- Is het verstandig/onverstandig om ja te zeggen?
- Wat doet een curator in de praktijk?
- Tegen welke dillema’s loop je aan?
- Hoe zit het met kwaliteitseisen?
- En waarom is het zo’n mooi vak?
- Als je het wel gaat doen, waar moet je dan vooral op letten?
- Waar laat je je door leiden?
Nog een schets: Een dementerende oudere ziet niet in dat het zelfstandig wonen niet meer gaat. Verwaarlozing, gevaar voor zichzelf en de omgeving zijn aanwezig. Verzorgen van huisdieren lukt niet meer. Er is sprake van decorumverlies.
- Wat zijn de grenzen van je kunnen, willen en mogen?
- Wat doe jij en wat doe je juist niet?
- Hoe ga je om in het beschermen van de rechthebbende, welke grenzen zijn er op dat gebied?
- Hoe verantwoord je je handelen?
- Wat zegt de beroepsethiek?
Onze gespecialiseerde docente reikt je in deze eendaagse opleiding mentorschap en curatele aan de hand van wetgeving en praktijkvoorbeelden de basiskennis aan van mentorschap en curatele.